Terug naar nieuwsoverzicht

Vloerkleden gemaakt van uitlopende tapijtcollecties die rood geverfd worden als symbool voor overtollige productie in de maatschappij.

04 april 2014

Desso, een internationaal bedrijf van tapijten, tapijttegels en sportvelden en het Nederlandse design duo rENs lanceren de vloerkledencollectie 're-vive' tijdens de internationale meubelbeurs in Milaan, Salone Internationale del Mobile, van 8-13 april.

re-vive

 

Renee Mennen en Stefanie van Keijsteren van rENs hebben een creatief concept ontwikkeld om, door middel van de interactie van rode verfstoffen met  verschillende materialen, nieuwe en unieke producten te creëren. In de samenwerking met Desso passen zij, middels een handmatig verfproces, rode pigmenten toe op uitlopende tapijtcollecties om zo nieuwe vloerkleden te ontwerpen.

In het creëren van nieuwe en unieke voorwerpen door het toevoegen van rode pigmenten, laat het duo zien dat restmaterialen opnieuw tot leven gebracht kunnen worden. De kleur rood heeft op deze manier een dubbele betekenis - het geeft een signaal dat er vandaag de dag teveel onnodig verspild wordt. In een wereld met beperkte bronnen, is het noodzakelijk om op een andere manier na te denken over wat er vernietigd wordt en hoe de levensduur van  materialen verlengd kan worden.

rENs zal tijdens de meubelbeurs in Milaan een demonstratie van het handmatige verfproces geven, waardoor de eindeloze kleurvariatie als gevolg van de interactie van de verschillende garens en de rode verfstoffenlivete aanschouwen is.

 

‘We zijn heel enthousiast om met dit opkomende design duo te werken. Het idee om iets nieuws en verrassends te maken van bestaande materialen ondersteunt ons gedachtengoed van de circulaire economie en het idee om afval als waarde te beschouwen.’

Rob Peters, Managing Director Desso

Door de samenwerking met rENs is Desso in staat om jonge designers te ondersteunen en gezamenlijk een statement te maken over de mogelijkheden om creativiteit in te zetten op een belangrijk probleem in de wereld en gelijktijdig mooie producten aan te bieden voor consumenten.

Creativiteit is een belangrijke drijfveer van Desso's innovatie programma naast functionaliteit en Cradle to Cradle®, een filosofie gebaseerd op het gedachtengoed van de circulaire economie waar producten en materialen worden hergebruikt of gerecycled in een gezonde, niet-toxische continue cyclus. Aan de grondslag voor Cradle to Cradle® ligt het idee dat afval voedsel is en dat designers en industrie moeten heroverwegen hoe producten worden gemaakt, als ook manieren moeten vinden hoe bestaande materialen opnieuw gebruikt kunnen worden.

Voor meer informatie: www.rens-desso.com

  • Deel deze pagina
  • twitter
  • linkedin
  • facebook
  • email